Kilka dni lata w środku zimy – Teneryfa 2016

Mimo, że zimy w ostatnich latach nie należą do srogich, to jednak pod koniec stycznia za oknem zazwyczaj jest szaro, zimno i mokro. W takich okolicznościach warto rozważyć wyjazd tam, gdzie klimat jest przyjaźniejszy. Tym razem padło na Teneryfę. „Kanary”, do niedawna synonim luksusowych wakacji w egzotycznym zakątku świata, dzięki tzw. tanim przewoźnikom, są dziś miejscem dostępnym  niemal dla każdego. Wyspy Kanaryjskie to archipelag wysp pochodzenia wulkanicznego położony na Oceanie Atlantyckim. Największą z wysp jest Teneryfa. Odległość między wyspą położoną najbardziej na wschód a  wybrzeżem Afryki to około 120 km. Poniższa relacja najbardziej zainteresuje amatorów kolarstwa, ale wszystkie inne osoby planujące zwiedzanie wyspy również powinny znaleźć pożyteczne informacje.

Jak się dostać

katedra.JPG

Katedra w Kolonii

Ponieważ zdecydowaliśmy się na skorzystanie z usług wypożyczalni rowerów na miejscu, od razu odpadł problem transportu sprzętu. Najtańszym, ale nie najwygodniejszym, połączeniem na koniec stycznia (bilety kupowane na niecały miesiąc przed wylotem) była kombinacja Warszawa Modlin – Kolonia – Teneryfa Południe – Kolonia – Modlin. Ryanair zezwala na zabranie dwóch bagaży podręcznych o wymiarach do 55x40x20 cm i 35x20x20 cm.  Przerwa w Kolonii pozwoliła na zwiedzenie centrum miasta. Lot z Kolonii na Teneryfę trwa niecałe 5 godzin.

Modlinbus na trasie Łódź – Lotnisko Modlin – Łódź 70 zł
Ryanair Modlin – Kolonia – Teneryfa Płd. – Kolonia – Modlin 360 zł
Bilet na pociąg z lotniska na dworzec główny w Kolonii kosztuje 2,80 EUR. Pociąg jedzie ok. 15 minut. Ponieważ dworzec znajduje się przy katedrze, a bilet jest ważny 90 minut, to w jego ramach można zwiedzić katedrę i wrócić na lotnisko.

DCIM100GOPROGOPR8778.
Najbardziej charakterystyczne miejsce Teneryfy – wulkan Teide 3718 m n.p.m., będący najwyższym szczytem Hiszpanii.

Wypożyczenie auta

Przed przyjazdem warto zarezerwować auto przez Internet. Zdecydowaliśmy się na wypożyczalnię Autoreisen. Samochody z tej wypożyczalni nie należą do najnowszych, ale dzięki temu cena jest niższa. Płatność następuje w momencie odbioru na lotnisku. Wypożyczenie Skody Fabii combi na 5 dni wyniosło 78 EUR. Litr benzyny 95 kosztuje ok. 0,80 EUR.

skoda.JPG

Gdzie się zatrzymać

Południe wyspy (okolice lotniska Tenerife South) będzie najlepszym miejscem wypadowym. Wiatr wiejący z Afryki przynosi wilgotne powietrze, które napotyka naturalną barierę w postaci wulkanu Teide i dlatego północna część wyspy jest bardziej wilgotna. Na południu Teneryfy 90% dni w roku jest słonecznych, a średnia roczna temperatura w ciągu dnia wynosi 22°C. W tych okolicach jest dużo wielkich hoteli. Nie każdemu musi podobać się taki krajobraz – żeby odnaleźć tradycyjne kanaryjskie miasteczka należy udać się w inne części wyspy.

Mapa Teneryfy.jpg

Wypożyczenie rowerów

Na wyspie funkcjonuje wiele wypożyczalni. Nasze rowery pochodziły z wypożyczalni bike4youtenerife prowadzonej przez Węgrów od lat mieszkających na wyspie. Dostaliśmy do dyspozycji karbonowe rowery Kuota na Ultegrze za 21 EUR/dzień. Istnieje też opcja wypożyczenia karbonowych kół. Właściciele są elastyczni jeśli chodzi o godziny odbioru i zwrotu sprzętu, a w regionie dowożą rowery do hotelu w cenie wynajęcia. Wypożyczalnia jest godna polecenia.

rower.jpg

Drogi

Ruch w miastach i na autostradzie jest duży. Im dalej od głównych duktów, tym spokojniej. Duży procent ruchu generowany jest przez turystów. Ogólnie mówiąc jeździ się  dynamicznie i zdecydowanie. Chwila zawahania z wjazdem autem na rondo czasami kończy się upominającym klaksonem kierowcy jadącego za nami. Kierowcy uważają na rowery i wyprzedzają je szerokim łukiem.

wyprzedzanie.JPG

Trasy na Teneryfie mają wybitnie górski charakter. Planując jazdę rowerem lepiej kierować się przewyższeniami niż dystansem. Nawet autostrada ma urozmaicony profil.

agrafka.JPG
Nawierzchnia większości dróg jest bardzo dobra albo dobra. Zdarzają się jednak odcinki fatalnej jakości i trzeba być na to przygotowanym.

zła droga1.JPG
Końcowy fragment drogi TF-38 prowadzącej na Teide.
zła droga2.JPG
Droga powyżej 2000 m n.p.m. pod szczytem Teide.

Przykładowe trasy

Adeje – Arona – Vilaflor – hotel Parador – Base del Teide

1.JPG
La Camella

2.JPG

3.JPG
Okolice Arony

4.JPG

5.JPG
Vilaflor to ostatnie miejsce na podjeździe, gdzie można posilić się i uzupełnić bidony.
6.JPG
Vilaflor
7.JPG
Vilaflor – dekoracje świąteczne
8.JPG
Opuszczamy Vilaflor i wjeżdżamy na długie kilometry do sosnowego lasu. Na zimowy wyjazd na Teide należy bezwzględnie zabrać ciepłe ubranie. Zjazd trwa kilkadziesiąt minut. Kurtka, nogawki, chusta na szyję i rękawice w zupełności nam wystarczyły.

9

10.JPG

11.JPG

12.JPG
El Teide

13

14
El Teide
15.JPG
Hotel Parador (2152 m n.p.m.) – miejsce zakwaterowania czołowych drużyn kolarskich w czasie obozów wysokogórskich.
16.JPG
W czasie kiedy przebywaliśmy na Teneryfie hotel gościł drużynę Tinkoff z Alberto Contadorem na czele.
18.JPG
Położenie na wysokości 2152 m n.p.m. pozytywnie wpływa na efekty treningowe.

19.JPG

20.JPG

21.JPG

22.JPG
El Teide

23.JPG

24.JPG
Tego dnia widzieliśmy grupę Tinkoff na trasie, a jej właściciela Olega Tinkova mijaliśmy dwukrotnie.

25.JPG

Adeje – Chio – Santiago del Teide – Masca

1.JPG

2.JPG
www.bike4youtenerife.com

DCIM103GOPROGOPR1410.

4.JPG

5.JPG
Kościół w Santiago del Teide

6.JPG

7.JPG
Jeśli dobrze przyjrzeć się, to widać czerwoną kurtkę.

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.jpg

Anaga, czyli Jurassic Park

W północnej, wilgotnej części wyspy występują lasy laurisilva, czyli makaronezyjskie lasy wawrzynolistne. Stanowią one relikt trzeciorzędowy. Wyspy Kanaryjskie, Madera i Azory to jedyne miejsca ich występowania.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

Uzupełnienie

Los Silos.JPG
Poczuj klimat Los Silos

Guimar2.JPG

Güímar, dekoracje z okazji odpustu św. Antoniego.

DCIM103GOPROGOPR1325.

Guimar3.JPG

Michał Trybuchowski